A játék lényege

Ebben a játékban a nyúl-, tejelő szarvasmarha- és lótenyésztési ismereteidet teheted próbára. A játékban ezen három állatot tenyésztheted: biztosítanod kell számukra a ketrechelyet, a megfelelő mennyiségű takarmányt és vizet, valamint időről időre el kell látnod őket. Cserébe az állataid gyarapodnak, majd ha elérik a megfelelő szintet, eladhatod őket, hogy busás bevételre tégy szert.

A csűr

Egy jó gazda a csűrben tárolja a legfontosabb dolgait. A 4H Farm-ban a csűrt a jobb oldali menü testesíti meg. Lássuk, hogy mit kerülhetnek a csűrbe, és hogyan működnek a csűr elemei.

Peták

A játékban a hivatalos pénznem a Peták. Petákért vásárolható víz, takarmány, ketrechely, illetve állat. A Peták nem áll korlátlanul rendelkezésre, időről-időre pótolni kell azt kvízkérdések megválaszolásával. Ha kezd elfogyni a pénzed, a Peták mezőben lévő Szerzek gombra kattintva elkezdhetsz az állattartással kapcsolatos kérdésekre válaszolni. Helyes válasz esetén a tapasztalatpontok mellett Peták üti a markodat, melyet a Farmra visszatérve kedved szerint költhetsz el.

Petákot nem csak a kérdések megválaszolásával szerezhetsz. Az állatok és a begyűjtött tej eladásával szintén szert tehetsz rá (erről alább olvashatsz).

Víz

Az állatok gyarapodásához azoknak vízre van szükségük. Az állatok ellátása egyben azt is jelenti, hogy a takarmány mellett vizet juttatunk nekik, éppen ezért nagyon fontos, hogy a csűrben mindig rendelkezésre álljon megfelelő mennyiségű friss ivóvíz. A csűrben nem csak tárolhatod a vizet, hanem vásárolhatsz is az 1, 10, 50, 100, 500 és 1K feliratú gombokkal rendre 1, 10, 50, 100, 500 vagy 1000 egységnyit. A víz mindenkori aktuális árát a Peták szimbólum mellett láthatod (a képen: 20 Peták).

Tej

Tejelő szarvasmarháid a második szinttől kezdődően tejet adhatnak neked. Az összegyűjtött tej a csűrbe kerül, ahonnan el tudod azt adni. A tej összegyűjtött mennyisége alatt láthatod, hogy jelenlegi árfolyamon mennyit ér a tej. Az Eladom gombra kattintva az összes összegyűjtött tejet egycsapásra el tudod adni és a befolyó összeg a petákjaidhoz kerül jóváírásra.

Takarmányok

Minden állatnak szüksége van takarmányra. A csűr ezen részén az állatoknak szükséges takarmányokat tudod megvásárolni. Az 1, 10, 50, 100, 500 és 1K feliratú gombokkal rendre 1, 10, 50, 100, 500 vagy 1000 egységnyit tudsz vásárolni. (Ha valamelyik nyomógomb nem aktív, az azért lehetséges, mert nincs elegendő petákod ahhoz, hogy azt a mennyiséget megvásárold az adott takarmányból.) Azt, hogy az adott takarmány mennyibe kerül, a nyomógombok alatt, a peták szimbólum mellett láthatod. (A képen a nyulak takarmánya 95, a szarvasmarháké 195, a lovaké pedig 495 petákba kerül.)

Fontos tudnod, hogy a takarmány mindaddig a csűrben marad, amíg azt az állatoknak az állat sorában lévő Ellátom feliratú gomb lenyomásával oda nem adod nekik. Az, hogy a csűrben rengeteg takarmányod van, még nem jelenti azt, hogy az állataid soha nem lesznek éhesek. A csűrből csak akkor kerül ki takarmány, amikor azt az adott állatnak odaadod.

Tenyészállatok

Ebben a játékban nyulat, tejelő szarvasmarhát és lovat tudsz tenyészteni. Azt, hogy melyikből már mennyi van a farmodon, itt tudod nyomon követni, illetve itt van lehetőséged arra is, hogy egy-egy állatból újat vásárolj. Ügyelj arra, hogy a drágább állat drágább takarmányt is igényel (viszont jóval többért is adható el), így mindig csak a tapasztalatodnak megfelelő állatot végy meg. Természetesen, ha szereted a kihívásokat, arra is lehetőséged van, hogy már kezdetben az összes összegyűjtött pénzedet egy drágább állatra költsd, a játék szinttől függetlenül enged vásárolni bármelyik állatból. Az állatok mellett lévő Vásárolok gomb lenyomásával 1 újabb állathoz juthatsz, a gomb alatt olvasható áron. (A képen a nyúl 600, a szarvasmarha 18.000, a ló pedig 72.000 petákba kerül.) Ha valamelyik gomb nem aktív, akkor vagy nincs elegendő pénzed megvenni az adott állatot, vagy nincs hely, ahová tedd. Ez utóbbi esetben ketrechelyet kell vásárolnod (ld. a következő pontot).

Ketrechely

Ahhoz, hogy az állataidat el tudd helyezni a farmon, ketrechelyre van szükség. 1 ketrechelyre 1 darab, tetszőleges fajtájú állat kerülhet. A játék kezdetén 5 ketrechely áll a rendelkezésedre, amelyet tetszőleges mértékben bővíthetsz, ennek korlátja nincs. Érdemes azonban figyelembe venned, hogy minden egyes ketrechely megvásárlása után a következő ketrechely 40.000 petákkal többe kerül. (A képen a játékosnak 30 ketrechelye van, a 31. ketrechely megvásárlása 1.040.000 petákba kerül.)

Extrák

Az állatok ellátása természetesen nem csak egysíkú munka, hiszen a pénzkeresés közben egy-egy extra ajándékot is el lehet csípni. Ezek az ajándékok (extrák) a csűr legmélyén foglalnak helyet. Lássuk, mik ezek és mire való egy-egy ilyen extra meglepetés!

Farmer
A farmer takarmány és víz használata nélkül, ingyen ellátja az összes állatodat. Bővebben erről Az állatok ellátása résznél olvashatsz.

Kincsesláda
Kincsesládát minden nap kapsz az első belépéskor, illetve szintlépéskor, valamint nyerhető még a kvízkérdések megválaszolásakor is. A kincsesládával petákot, tapasztalatpontot, vizet, takarmányokat, valamint extrákat nyerhetsz. Van olyan kincsesláda, amiben újabb kincsesláda-nyitási lehetőség lapul, így megtöbbszörözheted a rendelkezésre álló ládanyitási lehetőségeket is. A nyeremények pontos listája a Kincsesláda oldalának jobb szélén található meg. Üres kincsesláda nincs, mindegyik nyitással nyerhetsz valamit.

Répa
A répa a nyulaknak adható extra. Ha van nyulad a farmon és répából is áll rendelkezésre legalább egy darab, akkor az adott nyúl sorában megjenelik a "Répát adok" felirat. Erre kattintva a nyúl kap egy répát, amelynek hatására azonnal a következő szintre lép. (A lehetőség nem jelenik meg az ötödik szinten lévő, eladható nyulaknál.) Ilyenkor megkapod az összes tapasztalatpontot is, ami a nyúl ellátásáért járt volna. Egy frissen vásárolt nyúlnak 4 répát adva az azonnal eladhatóvá válik.

Lóhere
A lóhere a tejelő szarvasmarháknak adható extra. Mivel a szarvasmarháid csak a 2. szinttől adnak tejet, így ha rendelkezésre áll legalább 1 lóhere, minden szarvasmarhánál (aki még nem kapott) megjelenik a "Lóherét adok" felirat. Erre kattintva az adott szarvasmarha a következő 10 ellátás során egészen biztosan adni fog tejet (nem pedig csak véletlenszerűen, mint a többi, lóherét nem fogyasztó boci). Azt, hogy még hány ellátáson keresztül tart ki a lóhere, a tehén melletti lóhere szimbólum alatt olvashatod.

Patkó
A patkó a lovaknak adható extra. Ha patkóból legalább 4 darabot összegyűjtöttél, lehetőséged van bármelyik lovat megpatkolni (1 lóhoz 4 patkó szükséges.) A lópatkolás összetett folyamat, nagy tapasztalatot igényel, ezért a patkolt lovak ezt kétszeresen is meghálálják: egyrészt minden egyes ellátáskor négyszer több tapasztalatpontot adnak, mint patkolatlan társaik, másrészt pedig ha egy patkolt ló eléri az ötödik szintet és eladhatóvá válik, akkor másfélszer annyi petákért lehet eladni, mint a patkolatlan lovakat.

Az állatok ellátása

Minden állat egy idő után megéhezik és megszomjazik. Ilyenkor az állatot el kell látni, ami azt jelenti, hogy a szükséges mennyiségű vizet és takarmányt a csűrből az állatnak adjuk. Az állat ellátása egyben jelenti az etetést és az itatást is, tehát egy állat csak akkor látható el, ha megfelelő mennyiségű víz és takarmány áll egyidejűleg rendelkezésre. Azon állatok mellett, amelyek nem igényelnek ellátást, egy zöld pipa jelenik meg. Az ellátható állatok mellett egy Ellátom feliratú gomb látható, amelyre kattintva az állat takarmányozása és itatása is megtörténik. Azon állatok mellett, amelyek ellátásához nincs elég takarmány vagy víz, a "Töltsd fel a csűrt!" felirat látszik. Az alábbi képen a fölső szarvasmarha el van látva és 32 liter tejet ad, a középen lévő szarvasmarha ellátható (van megfelelő mennyiségű takarmány és víz) és 152 tapasztalatpontot ad az ellátásért, a ló ellátásához azonban takarmányt és/vagy vizet kell vásárolni.

Állatok ellátása a Farmer alkalmazásával

Az állatok ellátásának fáradságos munkája a Farmerre is bízható: ezzel a kvízkérdéseken vagy a kincsesládával nyerhető szolgáltatással egyetlen kattintással elláthatók az állatok, ráadásul úgy, hogy a Farmer nem használ a csűrből sem takarmányt, sem pedig vizet.

Az, hogy mennyi Farmer áll rendelkezésre, a jobb oldali menü Extrák pontja alatt látható.

Ha legalább egy Farmer munkába állítható, akkor a mellette lévő Használom gomb aktívvá válik, amelyre kattintva az állatok ellátása azonnal megtörténik. Fontos, hogy a Farmer azokat az állatokat is ellátja, amelyek az adott pillanatban nem éhesek és szomjasak, így természetesen megkapod az ellátásukért járó tapasztalatpont-mennyiséget is, valamint az állatok eggyel közelebb kerülnek a szintlépéshez, pontosan úgy, mintha hagyományos módon láttad volna el őket.

Tej begyűjtése

A játékban a szarvasmarhák a 2. szintre érve tejet adhatnak. Onnan tudható, hogy egy tehén megfejhető, hogy mellette megjelenik egy apró tejeskanna ikon, alatta pedig zárójelben egy szám, ami 20, 30, 40 vagy 50 lehet. A tehenek természetesen nem egyformák, ezért nem is egyforma mértékben adnak tejet. Legjobb persze, ha egy tehénnél az 50-es szám szerepel, ekkor van ugyanis lehetőségünk arra, hogy a legtöbb tejhez jussunk. Az alábbi ábrán egy olyan 4. szinten lévő szarvasmarha képe látszik, amely képes maximum 40 liter tejet adni:

Az, hogy egy tehén ad tejet, vagy nem, teljesen véletlenszerű. A tej adásának gyakorisága az Extráknál már említett Lóhere alkalmazásával növelhető. Ha a lóherét alkalmazzuk, akkor a tehén maximális tejnyereségének jelölését felváltja a lóhere ikonja és annak megjelölése, hogy a tehén hány ellátásáson keresztül ad még biztosan tejet. Az alábbi ábra egy lóherét fogyasztott tehenet mutat be, amely még 6 ellátáson keresztül biztosan adni fog tejet:

Ha egy tehén tejet ad, akkor ellátása után az ellátást nyugtázó zöld nyíl mellett megjelenik egy tejeskanna ikonja és mellette egy gomb, amelyen szerepel, hogy a tehén hány liter tejet ad. A gombot lenyomva a csűrbe helyezhető a lefejt tej, amely a fentebb már említett módon el is adható. Fontos tudni, hogy a szarvasmarha csak akkor ad tejet, ha el van látva. Ha a tejet nem helyezzük át a csűrbe, akkor a szarvasmarha társaihoz hasonlóan meg fog éhezni és szomjazni. Ekkor már a tejet nem lehet a csűrbe helyezni addig, amíg el nem láttuk az állatot. Ellátás után viszont erre újra lehetőségünk nyílik.

Az alábbi ábra egy olyan ellátott szarvasmarhát mutat be, amelyből 15 liter tej nyerhető:

Tapasztalatpontok

A játékban a munkádat tapasztalatpontokkal jutalmazzuk. A tapasztalatpontok mutatják meg, hogy mennyire vagy kitartó és tapasztalt gazdálkodó és ennek alapján kerülsz fel a ranglista megfelelő helyére is. Lássuk, hogy miért mennyi tapasztalatpont jár a játékban:

Művelet

Tapasztalatpont

Nyúl vásárlása

100 TP

Szarvasmarha vásárlása

200 TP

Ló vásárlása

300 TP

Nyúl ellátása

Az állat szintjének 10×-ese + a szükséges víz és takarmány mennyiségének megfelelő TP

Szarvasmarha ellátása

Az állat szintjének 20×-osa + a szükséges víz és takarmány mennyiségének megfelelő TP

Ló ellátása

Az állat szintjének 30×-osa + a szükséges víz és takarmány mennyiségének megfelelő TP
Patkolt lovak esetén az alap tapasztalatpont négyszerese

Nyúl eladása

10 000 TP

Szarvasmarha eladása

20 000 TP

Ló eladása

30 000 TP

Ketrechely vásárlása

A vásárlás után rendelkezésre álló ketrechelyek számának 100×-osa

Kvízkérdés megválaszolása

Eredményességtől függő (max. 50 TP)

Farmer alkalmazása

Az összes állat ellátásáért járó TP
Azon állatok után is jár TP, amelyeknek éppen nincs szüksége vízre vagy takarmányra.

Tej begyűjtése

A begyűjtött tej mennyiségével megegyező TP

Répa alkalmazása

A szintlépésig hátralévő összes ellátásnak megfelelő mennyiségű TP

Ló patkolása

400 TP

Szintek

Ahogy egyre tapasztaltabb leszel a játékban, úgy léphetsz egyre magasabb szintre. A szintek a tapasztalatpontokhoz hasonlóan azt jelzik, hogy meddig jutottál el a játékban. Minden szintlépéskor kapsz egy rangot és némi nyeremény is vár rád.

Azt, hogy hanyadik szinten vagy, milyen a rangod és mikor lépsz szintet, egy folyamatjelző mutatja az állataid listája fölött:

Szintek listája és a szükséges tapasztalatpontok

Szint

Rang

Szükséges tapasztalatpont

1.

farmsegéd

0 TP

2.

nyúlszőrme-simogató

500 TP

3.

betanított nyúletető

1 000 TP

4.

képzett nyulász

2 000 TP

5.

nyuszi szaki

5 000 TP

6.

lócsutakoló

8 000 TP

7.

állatgondozó

15 000 TP

8.

tejgazda

25 000 TP

9.

haladó tehénfejő

40 000 TP

10.

patkolókovács

60 000 TP

11.

kezdő lovas

90 000 TP

12.

gyakorlott lovas

140 000 TP

13.

lovasoktató

200 000 TP

14.

lókupec

300 000 TP

15.

lóidomár

450 000 TP

16.

boci szaki

650 000 TP

17.

állattenyésztő tudor

900 000 TP

18.

biogazda

1 200 000 TP

19.

ezüstkalászos gazda

1 600 000 TP

20.

tehenésztudor

2 000 000 TP

21.

gazdagróf

2 500 000 TP

22.

aranykalászos gazda

3 100 000 TP

23.

paci szaki

3 800 000 TP

24.

patkoló professzor

4 600 000 TP

25.

lovászlegenda

5 400 000 TP

26.

mestergazda

6 300 000 TP

27.

farmerek királya

7 300 000 TP

28.

minősített farmer

8 400 000 TP

29.

diplomás tenyésztő

9 600 000 TP

30.

gazdalegenda

11 000 000 TP

31.

farmaddikt

12 500 000 TP

32.

kivételes tehetség

14 100 000 TP

33.

született állattenyésztő

15 800 000 TP

34.

gazdák példaképe

17 600 000 TP

35.

őstenyésztő

19 500 000 TP

36.

példa nélküli farmnagymester

21 500 000 TP


Szintlépéskor az alábbi kép jelenik meg. Erről leolvasható, hanyadik szintre léptél, mi lett az új rangod és az, hogy milyen nyereményeket kaptál a szintlépésért cserébe.

Napi belépési bónusz

Minden egyes nap, amikor belépsz a játékba, napi belépési bónusz üti a markodat, amelynek nyereményeit az alábbihoz hasonló ablakban láthatsz:

Ez minden nap egyre több ajándékot jelent, azonban ha valamelyik napot kihagyod, akkor a belépési bónusz elölről, az 1. napról indul újra. Érdemes éppen ezért minden nap legalább egyszer belépni a játékba és átvenni a bónuszt a Remek, tovább a farmra! feliratú gomb lenyomásával.

A belépési bónusz nyereményei a következőképpen alakulnak:

  • A folyamatosan gazdálkodással töltött napok számának megfelelő víz és nyúl-, szarvasmarha-, valamint lótakarmány

  • A folyamatosan gazdálkodással töltött napok számának ezerszerese tapasztalatpontként

  • A folyamatosan gazdálkodással töltött napok számának kétezerszerese petákként

  • 1 kincsesláda

A Remek, tovább a farmra! feliratú gomb lenyomásával bejuthatsz a farmodra és elkezdheted a gazdálkodást.